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2 stars

As Patti Smith, The Pointer Sisters and Natalie Cole will attest, Bruce Springsteen does his best writing for women, who wisely avoid both his obese rock thud and his chewing-dough vocals (a world where Cindi Lauper had sung Dancing in the Dark would be a better pace indeed).
Here, many of his failings are exposed, such as his reliance on samey tunes (the punky I Wannabe With You rocks like a dead cow but suffers most from its melodic similarity to Because the Night); his terrible early lyrics (on Growin' Up he sounds like Bob Dylan during the motorcycle crash), and his sub-Spector arrangements, all maddened xylophone riffs and muddy bluster (Where the Bands Are is the sound of a man accidently trying to put people off rock music forever).
18 Tracks is a condensed version of the enormous Tracks boxed set, so people can save money by not buying either. It also includes three songs that were left off Tracks to enable Springsteen to make more money from his fans( a "bonus track" scam that was also tried on his Greatest Hits). Which is a shame because, in amongst the studio flotsam and jetsam, there are wonderful moments; the Nebraska version of Born in the U.S.A, all dark rockabilly night of the soul ; the melancholy Brothers Under the Bridge and an Elvisy Pink Cadillac. The extra tracks are dull, one of which, The Fever, is especially awful, an elephant's idea of blues with the band oafishly bellowing "He's got the fever" in the background.


Bruce Springsteen - 18 Tracks

2 étoiles

Comme Patti Smith, The Pointer Sisters et Natalie Cole en témoigneront, Bruce Springsteen sort sa plus belle plume pour les femmes, qui à la fois a sagement évité son rock obèse martelé et ses parties vocales en pâte à mâcher (un univers dans lequel Cindy Lauper avait chanté Dancing in the Dark serait d’un meilleur rythme en effet).
Ici, beaucoup de ses défauts sont mis en avant, tels que sa dépendance à l'égard de ses airs rasoirs (le punky I Wannabe With You bouge comme une vache morte mais souffre surtout de sa similarité mélodique avec Because The Night); ses terribles paroles de début (sur Growin ' Up il ressemble à Bob Dylan lors de son accident de moto), et son sous-arrangements de Spector, tous ces riffs exaspérants de xylophone et bravades vaseuses (Where the Bands Are est la bande son d'un homme qui essaie accidentellement de sortir les gens de la musique rock pour toujours).
18 Tracks est une version condensée de l’énorme coffret Tracks, En même temps les gens peuvent économiser leur argent en ne l’achetant pas. Il comprend également trois chansons qui ont été mis à part de Tracks pour permettre Springsteen de se faire plus d'argent sur le dos de ses fans (une escroquerie à la "bonus track" qui a également été tentée sur Greatest Hits). Ce qui est une honte parce que, au beau milieu des épaves de studio et rejets en mer, il ya des moments merveilleux, la version du Nebraska Born in the USA, toute la nuit sombre rockabilly de l'âme, le mélancolique Brothers Under the Bridge et un Pink Cadillac Elvisien. Les morceaux additionnelles sont ternes, l'un d’eux, The Fever, est particulièrement horrible, une idée du blues pachydermique avec le groupe beuglant comme une vache "He's got the fever" en arrière-plan.

Merci à Philippe35!